فواید یوگا برای بدن

یوگا ورزشی جسمی و روانی است که در شبه قاره هند و توسط هندوها به وجود آمده‌است. ریشه یابی دقیق این ورزش که توسط چه شخصی و دقیقاً چگونه به وجود آمده ناممکن است. چرا که تاریخ شکل‌گیری یوگا به سال‌های بسیار دور باز می‌گردد. یوگا فرآیند کشف خود شناسی را در پی دارد. و علاوه بر فوایدی که برای افراد دارد برای جامعه نیز می‌تواند مفید باشد. در واقع نمی‌توان گفت یوگا فقط یک ورزش بدنی است چون پژوهش‌های علمی ثابت می‌کند که یوگا نه تنها بر جسم انسان تاثیر می‌گذارد بلکه در تنظیم نیروی پرانیک یا انرژی حیاتی و جریان آن و همچنین بر ضمیر انسان نیز موثر است.

  فواید یوگا برای بدن

 یوگا اعتماد به نفس را تقویت می‌کند

بر مبنای نظر مجله «شِیپ» (Shape)، «اعتماد به نفس برای هر کسی یک امتیاز به شمار می‌رود، به شما احساس خوبی می‌دهد و باعث می‌شود اطرافیان‌تان احساس آرامش و اطمینان کنند.»بعضی از حرکت‌های یوگا به طور خاص روی اعتماد به نفس شما کار می‌کنند. وقتی تازه شروع به کار می‌کنید این حرکات ساده هستند و به ترتیب پیشرفته‌تر می‌شوند. فراموش نکنید هیچ کس از کمی اعتماد به نفس بیشتر ضرر نمی‌کند.

هر جایی می‌توانید یوگا کنید

شما هر جایی می‌توانید تمرین یوگا کنید. اگرچه خوب است که زیرانداز مخصوص به خودمان را داشته باشیم، به کلاس یوگا برویم یا در خانه‌مان فضایی راحت برای این کار داشته باشیم؛ اما بدون اینها هم، در هر جایی می‌توانید یوگا کار کنید. من در یوتیوب ویدئوهایی از کسانی دیده‌ام که در سفر، محل کار، کنار ساحل و… حرکات یوگا را انجام می‌دهند. ویدئوهای آموزشی برای من بسیار مفید بوده‌اند، من به کمک آنها حرکات بسیاری آموختم. اما اکنون که به اندازه‌ی کافی حرکت یاد گرفته‌ام، می‌توانم هر جایی تمرین کنم. من نیازی به موسیقی، زیرانداز مخصوص یا مربی ندارم.

یوگا حالت بدن را اصلاح می‌کند

از زمانی که یوگا کار می‌کنم، حالت بدنی‌ام به شکلی قابل توجه بهبود یافته است. حرکات یوگا به من آموخته‌اند با قامتی راست بایستم، به طوری که سرم در راستای قلب، و قلبم در راستای لگن‌ خاصره باشد. حتی هنگامی که نشسته‌ام اگر حالتی خمیده به خود بگیرم، متوجه می‌شوم و طرز نشستنم را درست می‌کنم. نکته‌ی دیگری که متوجه شدم این است که با اصلاح حالت بدن، نفس‌هایم عمیق‌تر و در نتیجه تنفسم بهتر شده است.

کاهش وزن

کاهش وزن همان چیزی است که بسیاری از مردم به‌دنبال آن هستند. یوگا در این‌جا هم مفید است. حرکت سلام بر خورشید و پرانایامای کاپالا بهاتی چند روش برای کمک به کاهش وزن در یوگا هستند. به علاوه، با تمرین منظم یوگا به نوع غذایی که بدن لازم دارد و زمان آن حساس‌تر می‌شویم که همین باعث توجه به وزن می‌شود.

یوگا کمک می‌کند که با آگاهی بیشتری زندگی کنیم

ذهن دائما درگیر فعالیت بوده و  بین گذشته و آینده در نوسان است، اما هیچ‌گاه در زمان حال نمی‌ماند. با آگاهی از گرایشات ذهن می‌توانیم خود را از اضطراب نجات دهیم و ذهنی آرام داشته باشیم. یوگا و پرانایاما ما را به آگاهی می‌رساند و ذهن را به زمان حال می‌آورد یعنی جایی که در آن می‌توان شاد بود و تمرکز داشت.

کاهش استرس

چند دقیقه یوگا در روز روش بسیار خوبی برای رهایی از استرسی است که در طول روز  در جسم و ذهن انباشته می‌شود. حرکات یوگا، پرانایاما و مدیتیشن تکنیک‌های موثری برای کاهش اضطراب هستند.

با یوگا و مدیتیشن می‌توانید به تعطیلات چند دقیقه‌ای بروید و از طبیعت آرام و دنج بهره‌مند شوید.

آرامش درونی با یوگا

همه‌ی ما عاشق طبیعت آرام و دنج هستیم. اما چیزی که کمتر به آن توجه می‌کنیم این است که می‌توانیم آرامش را در وجودمان پیدا کنیم و می‌توانیم با صرف چند دقیقه در روز به این آرامش برسیم. با یوگا و مدیتیشن می‌توانید به تعطیلات چند دقیقه‌ای بروید و از آن بهره‌مند شوید. یوگا هم‌چنین یکی از بهترین روش‌های آرام کردن یک ذهن مشوش است.

بهبود ایمنی بدن

وجود ما ترکیبی از جسم، ذهن و روح است و مرز بین آن‌ها مشخص نیست. بی نظمی در بدن روی ذهن اثر می‌گذارد و همین‌طور احساس ناخوشایند یا بی‌قراری در ذهن می‌تواند خود را به صورت یک بیماری در بدن نشان دهد. حرکات یوگا اندام بدن را ماساژ می‌دهد و عضلات را قوی‌تر می‌کند. تکنیک‌های تنفس و مدیتیشن اضطراب را از بین می‌برد و سیستم ایمنی را تقویت می‌کند.

یوگا باعث افزایش انرژی می‌شود

آیا در پایان روز احساس می کنید کاملا تحلیل رفته‌اید؟ انجام چندین کار مختلف در طول روز گاهی بسیار خسته کننده است. هر روز چند دقیقه تمرین یوگا پس از گذراندن یک روز پر مشغله باعث ایجاد احساس شادابی و انرژی در شما می‌شود. ده دقیقه مدیتیشن همراه با راهنمایی از طریق اینترنت فواید زیادی برای شما دارد و باعث شادابی می‌شود و همین‌طور انرژی از دست رفته را به شما باز می‌گرداند.

تمرکز بیشتر

از تمرینات بسیار مفید برای پرورش قوه تمرکز، ورزش یوگا است؛ ایجاد هماهنگی که در انجام ورزش یوگا وجود دارد، باعث افزایش میزان تمرکز و توانایی مغز شده و به مرور زمان تمرکز ذهنی شما را افزایش خواهد یافت.

بهبود کیفیت خواب

آیا شما هم از آن دسته افراد هستید که در ساعات انتهایی شب، خواب تان نمی برد؟ داشتن الگوی بد خواب می تواند باعث خستگی، آشفتگی و نداشتن کارآیی لازم در طول روز شود. انجام تمرینات یوگا، علاوه بر اینکه باعث می شود تا صبح ها آرام تر و بانشاط تر باشید، موجب می شود تا شب ها نیز خواب راحت تری را تجربه کنید.

غلبه بر مشکلات

غصه خوردن و تلاش برای فراموشی مشکلات پیش آمده، همیشه کاری دشوار و زمان بر بوده است. تجربه نشان داده که انجام ورزش یوگا، راهبرد بسیار خوب و کارسازی برای مقابله با ضربه روحی و دیگر تجربیات دردناک زندگی، مثل فوت عزیزان و تصادف است.


منبع: salamatban96

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد